Sabtu, 31 Julai 2010

10. Kes 10

Laporan diterima daripada Dewan Makan yang menyatakan Pengusaha Dewan Makan tidak menjaga aspek-aspek kebajikan pekerja.Rungutan yang diterima ialah gaji yang diterima tidk setimpal dengan beban dan masa kerja, ada bulan-bulan tertentu gaji pekerja dipotong.Dalam pada itu karenah pekerja-pekerja Indonesia yang tidak mengendahkan arahan pihak sekolah manakala bilangan pekerja tempatan semakin berkurangan.Pengusaha Dewan Makan pla gemar memarahi pekerja-pekerja tanpa usul periksa.Akibatnya mutu perkhidmatan terjejas dan semakin buruk sehingga berlakumya kes keracunan.

i.  Apakh tindakan awal yang wajar diambil sebaik mungkin sebalik sahaja mengetahui krisis dalaman supaya kedaan tidak menjadi parah serta pada masa yang sama kita tidak melakukan tindakan yang dianggap mencampuri urusan dalam syarikat?
ii. Tindakan susulan yang mesti dilakukan oleh PK HEM selepas keracunan makanan tersebut dari sudut peraturan dan perundangan yang boleh dikenakan terhadap Kontraktor Dewan Makan.